Om børnehuset

Hej og velkommen til Børnehuset Mælkevejen.

Vi er en del af Område Buddinge og bor på Dickens Alle 7, 2860 Søborg. Mælkevejen er et lille hyggeligt børnehus, normeret til 65 børn, med en åbningstid mandag-torsdag kl. 7-17 og fredag kl. 7-16.30.
I medarbejdergruppen er der ansat 7 pædagoger og 5 pædagogiske medhjælpere, 1 køkkenchef og 1 leder.

Mælkevejens værdier
Børn skal opleve en hverdag med Mælkevejens personale, som har dem i højeste kontekst, og hvor værdierne bygger på:

• At børn skal opleve sig lyttet til og opleve at de har medbestemmelse
  • At de bliver taget alvorligt
  • At de udfordres af nærværende voksne
  • At de oplever sig respekteret og lærer at vise respekt for andre
  • At de oplever sig forpligtet overfor fællesskabet
  • At de får mulighed for at udforske, afprøve og eksperimentere.

Hos os er barnet i centrum
Hver dag er der 2 børn, som er fokusbørn fra hver stue. Børnene er meget bevidste om, hvad det betyder at være fokusbarn. Metoden viser barnet i sin kontekst, relationer, sociale sammenspil (barn-barn, barn-voksen), der skrives en fortælling om det, man har set hos barnet på dagen.

Fokusbarn-fortællingen viser barnet både i sin sociale kontekst og samspillet i konkrete situationer. Det sikrer barn- og læringssynet i handling hver dag, og bygger på en intention om at skabe mening og bevidsthed og tilskriver også "det almindelige og selvfølgelige" betydning.

Hjertebøger
Laves af forældre til de yngste børn, det er forældrene, som bestemmer indholdet, som de inspireres af igennem allerede udarbejdet bøger. Selve indholdet til bøgerne er forældrenes egne fortællinger om barnets liv, som det leves, når barnet ikke er på Mælkevejen.

I vuggestuen bruges bøgerne dagligt af børn og voksne, hvor dialogen omkring bogen kan være med til at skabe sammenhænge imellem hjem-daginstitution.

Feriekasser
Laves af børnene hver sommer i børnehaven, disse gennemgås sammen med barnet og gruppen og hænges efterfølgende op på væggen, så barnet og andre kan tale om barnets sommeroplevelse. Efterfølgende kan børnene oplevelser bruges til kommende projekter.

Ugens tegning
Laves både i vuggestuen og børnehaven og efterfølgende hænges tegningerne op, så alle børn kan se og tale om dem hele ugen. Indhold og tegninger kan variere fx ud fra årstider og børnenes interesse lige nu.

Hvilestund
Er for børnene i børnehaven, hvor de hviler 30 min. Dette gør de for at få muligheden for et tilrettelagt pusterum, inden dages sidste del skal leves. Børnene ligger på underlag på gulvet og lytter til afslapningsmusik eller historie med start-midte-slutning, samt skabe mulighed for forestillinger og indre billeder omkring de fortalte historier.

I vuggestuen sover alle børn. De yngste i barnevogn udenfor og de ældste vuggestuebørn sover indenfor i soveposer, imens spilles der afslapningsmusik.

Samling
Afholdes hver dag i hele huset, indholdet varierer alt efter, om det er for de mindste eller ældste børn. Men fælles for samling er, at det er en aktivitet, hvor børnene lærer at være medbestemmende på indhold, lytte, vente på tur, række hånd op, fortælle, bruge kroppen og synge. I samling er der særligt fokus på den sproglige udvikling.

Projekter
Dagligt arbejdes der ”projektorienteret”. Indholdet varierer fra alder til alder, men fælles for alle børn er, at der arbejdes projektorienteret fra september-april. I maj arbejdes der med forårsprojekt, i juni med børnefællesskaber og juli-august er det sommerplaner.

I børnehaven arbejdes der ud fra den dynamiske projektmodel, hvor alle børn starter med en oplevelsestur, og derefter arbejdes der videre med oplevelsesturen. Projektarbejdet tager udgangspunkt i børns medbestemmelse og indflydelse, og indholdet tager udgangspunkt i børnenes ideer, betragtninger, handlemåder og skal være lærende, udviklende, udfordrende og legende.

Udelivet på legepladsen
Afspejler at pædagogikken kan ses ude såvel som inde. Vi arbejder dagligt for at skabe et læringsmiljø, hvor de forskellige aktiviteter er tydelige for børnene, sådan at børnenes leg og at deres interesser bliver understøttet i de forskellige læringszoner.

Børns billedsprog
Er særligt i fokus på Mælkevejen. Vi har igennem de sidste mange år arbejdet med at børnenes oplevelser og læring, som får mulighed for at komme til udtryk igennem deres arbejde med deres billedsprog. Dette sker igennem børnenes arbejde med forskellige materialer. Barnet kan opleve, lære og bruge de forskellige metoder til at udtrykke sig. "Børn skal have nogle indtryk, for at kunne lave nogle udtryk".

Igennem etableringen af vores "remida" værksted, har vi med forskellige genbrugsmaterialer, arbejdet med at skabe nogle rammer, for børnenes kreative kompetencer.
Sofus, 5 år: "Jeg var lidt genert første gang, men har fået mange gode venner på Mælkevejen".

Brugerundersøgelse

Shape Created with Sketch.